42% millennials bewust bezig voorkomen burn-out

Burn-out. Het is een veelbesproken onderwerp in de media. En niet zonder gevolgen. In een onderzoek van zorgverzekeraar Anderzorg onder zo’n 1000 millennials geeft deze groep aan dat de media-aandacht hun mening over het fenomeen burn-out beïnvloedt.

 

https://www.linkedin.com/pulse/hr-manager-dit-moet-jij-weten-over-millennials-tosca-gaakeer-gort/

Opvallende resultaten uit dit onderzoek

42% van de millennials is bewust bezig met het voorkomen van een burn-out. Ruim een derde (38%) vindt het bijvoorbeeld normaal om een burn-out te krijgen en 15 procent is door de vele aandacht bang voor een burn-out. Opvallend is dat 42 procent bewust bezig is om een burn-out te voorkomen. Dat de media-aandacht het bewustzijn beïnvloedt blijkt ook uit het volgende: meer dan een kwart van de ondervraagden (27%) denkt dat ze in het verleden een burnout heeft gehad, maar wisten toen niet wat het was.

Verantwoordelijkheid van de werkgever volgens millennials

Wanneer het gaat om een werkgerelateerde burn-out, vindt acht op de tien (78%) van de millennials het de verantwoordelijkheid van de werkgever om dit te voorkomen. De vraag is echter in hoeverre jongeren de werkgever op de hoogte durven te stellen; de meerderheid van de millennials (60%) voelt namelijk niet de ruimte om op werk aan te geven wanneer de werkdruk te hoog is. Sociale druk lijkt hier ook een rol te spelen. Zo geeft bijna de helft (46%) van de ondervraagden aan het gênant te vinden om eerder dan collega’s van werk weg te gaan.

Millennials hebben moeite zelf in actie te komen

Hoewel de meeste millennials het er over eens zijn dat ze zelf ook verantwoordelijk zijn om een burn-out te voorkomen, lijken ze bij eerste signalen niet meteen in actie te komen. Ruim de helft (58%) van de ondervraagden geeft zelfs aan dat psychische vermoeidheid gewoon bij onze moderne manier van werken en leven hoort. En hoewel acht op de tien millennials weleens kampt met geestelijke of lichamelijke vermoeidheid, geeft bijna de helft (46%) aan geen actie te ondernemen; het gaat vanzelf wel weer over.

Verder blijkt uit het onderzoek dat:

• 47 procent van de millennials een burn-out hetzelfde vindt als overspannen zijn;

• Een kwart van de millennials zo nu en dan een digital-detox doet om een burn-out te voorkomen;

• 42 procent van de millennials in zijn of haar vrije tijd sekst om te ontspannen;

• mannen een sterker taboe rondom een werkgerelateerde burn-out voelen dan vrouwen (32% vs. 23%).

• mannen de aandacht rondom het fenomeen burn-out in de media eerder overdreven vinden dan vrouwen (40% vs. 19 %).

Meerderheid heeft moeite grenzen te bewaken

Anderzorg wil samen met GORTcoaching een actieve rol innemen in het voorkomen van een burn-out onder millennials. Daarom lanceren zij vandaag een platform (anderzorg.nl/burnout) met onder andere (preventieve) tips van experts en ervaringsdeskundigen. Want ondanks het door de media aangewakkerde bewustzijn rondom dit onderwerp geeft de meerderheid (63%) van de ondervraagden aan dat ze het moeilijk vinden om hun (werk)grenzen te bewaken. Een mogelijke verklaring ligt in de hoge eisen die zij aan zichzelf stellen; millennials willen niemand in hun omgeving teleurstellen (90%), en of het nu om studie, sport of werk gaat; velen (64%) zijn nooit echt tevreden met de behaalde resultaten.

Lessen voor de HR-manager: durf preventief te werken!

De belangrijkste les is voor HR managers is om millennials niet te lang te laten aanmodderen maar ook preventief dingen aan te bieden die bewezen effectief zijn zoals coaching. Tegen de tijd dat ze zelf om hulp vragen kan het te laat zijn en kost het je als werkgever een flinke som om de boel weer op de rails te krijgen! Een oriëntatiegesprek met een GORTcoaching coach is altijd gratis!