Een zakelijke mail afsluiten met een smiley kan écht niet, volgens nieuw onderzoek. Een emoticon in een werkmail zou erg onprofessioneel over komen en zorgen voor een zwakker antwoord.

Vaak gebruiken we die smiley juist om dat extra vleugje sympathie toe te voegen aan een bericht. Maar volgens onderzoek van de Israëlische Ben-Gurion universiteit, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, werkt dit juist andersom.

‘Geen warmte of sympathie’
“De resultaten van het onderzoek tonen aan dat een smiley juist geen warmte of sympathie overbrengt. Het zorgt er zelfs voor dat je minder professioneel overkomt”, vertelt onderzoekster Ella Gilkson aan The Independent.

Het onderzoek werd uitgevoerd met 549 deelnemers uit 29 verschillende landen. Hen werd gevraagd mails te beoordelen, waarvan sommige mails smileys bevatten en sommigen niet. De deelnemers moesten ook antwoorden op de mails. Daaruit werd duidelijk dat de deelnemers gedetailleerder en nauwkeuriger reageerden op mails zonder emoticons.

Afhankelijk van de werksfeer
Arbeidspsycholoog Tosca Gort is het niet helemaal met het onderzoek eens. “Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van een smiley op zijn tijd ook een positieve werking kan hebben. Maar dit hangt natuurlijk wel af van de situatie. In een formele werksfeer is het misschien minder gepast dan in een informele werksfeer.”

“Zoiets moet je wel aan kunnen voelen. Dat is hetzelfde als met kleding. Bij de ene werkgever gelden andere normen en waarden dan bij een ander.” Volgens Gort is een smiley in een werkmail dus niet per definitie ongepast. “Het kan een manier zijn om een sociale lijn in een mail te vlechten, vooral bij zakelijke contacten die je bijna nooit ziet.”

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/smiley-in-zakelijke-mail-is-onprofessioneel