Malu de Bont | 19 juli 2021
U ziet de coach tegenwoordig in elke variant voorbijvliegen, maar toen Tosca Gort in 2009 begon, was het nog een gat in de markt. Inmiddels bestiert ze een coachbureau met miljoenenomzet. ‘Ik mag het mezelf weer wat moeilijker maken.’
Toegegeven, ze had Tim Ferriss’ ondernemersbijbel, The 4 Hour Work-Week, net als velen uit haar generatie gelezen. En wat ze daar vooral van had opgestoken: hoe je bedrijfsprocessen zo inricht, dat je er zelf tussenuit kunt, naar een strand met een kokosnoot.
De eerste burn-out van Nederland
Een aanlokkelijk streven, zeker als je, zoals Tosca Gort, je moeder op vijftienjarige leeftijd onderuit zag gaan door een burn-out. Gort: ‘Ik zeg weleens gekscherend dat ze de eerste in Nederland was. Terwijl: mijn ouders hadden een internationale groothandel in roestvrijstaal, financieel ging het goed. Waarom brandde ze dan toch op? Die vraag intrigeerde me.’ Na een studie arbeids- en organisatiepsychologie belandt ze in haar eerste baan bij een grote opleider. ‘Ik wist: in het begin van je carrière moet je niet focussen op geld, maar inhoud. Ik ben daar als een gek ook zelf aan persoonlijke ontwikkeling gaan doen. Na een jaar was ik bizar gecertificeerd.’
Het grote gat in de markt
Tijd om zelf de boer op te gaan. Haar coachingspraktijk is een schot in de roos. Gort: ‘Destijds was de markt nog enorm onderontwikkeld. Je zag eigenlijk alleen mentorschap: mensen die aan het einde van hun carrière voor €200 per uur hun ervaringen deelden, maar niet vanuit techniek werkten.’ Gorts praktijk zit zo vol, dat ze er na twee maanden al coaches bij vraagt.
En dus ziet in 2009 GORTcoaching het licht, een coachingbureau dat inmiddels werkt met een vaste ploeg van 110 coaches, verdeeld over 880 flexlocaties in het land. ‘Als je vastloopt, wil je dichtbij terechtkunnen. De ene locatie is een atelier, de andere weer juist een kantoor – per klant verschilt die behoefte.’ En de coaches, wie zijn dat? ‘Coaches die functioneringsproblemen oplossen voor de werk-gever en inhoudelijk goed zijn – daar checken we uitvoerig op. Kwaliteit is ons belangrijkste focuspunt.’
Het bedrijf breidt in de jaren met drie takken uit, en heet tegenwoordig GORTgroep: outplacement (‘Soms zit een klant in de verkeerde baan’), een psychologentak (‘Soms speelt er problematiek die te complex is voor coaching’) en een opleidingstak, voor coaches in spe. ‘Van de omzet komt 60% uit de coaching- en psychologentak, 20% uit outplacement, 20% uit de opleidingstak. We groeien elk jaar nog flink, dit jaar gaan we voor een groei van 20%.’