dec 24, 2021 | Pers | 0 Reacties

Waarom we het kerstpakket zo belangrijk vinden: ‘Het gaat om persoonlijke waardering’

Pers | 0 Reacties

Geschreven door Website

Tonny van der Mee |

Medewerkers van het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) in Amsterdam en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zijn niet blij met hun kerstpakket. In Amsterdam kregen ze een sjaal en muts met het logo van het ziekenhuis. ,,Dit pakket voelt echt als een belediging”, zegt een medewerker tegen Het Parool. ,,Is dit waar we al anderhalf jaar keihard voor aan het werk zijn?

In Leiden konden zorgmedewerkers een klein cadeautje op een website uitzoeken. Ze konden kiezen tussen een koortsthermometer en fietslampjes. ,,Ze hadden eerst ook al bezuinigd op de kerstversiering in het ziekenhuis, maar dat is later teruggedraaid”, aldus een medewerker. ,,En dan krijgen we nu een koortsthermometer! Een kerstcadeau dat je letterlijk in je reet kan steken.”

Merchandising

Tosca Gort, arbeids- en organisatiepsycholoog, kan zich de boosheid wel voorstellen. ,,Dit is niet de tijd om aan merchandising te doen”, zegt ze over het kerstpakket van het OLVG. ,,Een sjaal en muts met een logo bedrukken, kost ongetwijfeld ook veel geld. Daar straalt geen waardering van uit.”

En dat laatste is juist de kern van de boodschap. ,,Met het kerstpakket geef je aan het eind van het jaar uiting aan je waardering voor de medewerkers”, zegt Gort. ,,Het is een belangrijk ritueel geworden.”

Ongekend populair

Het kerstpakket blijft ongekend populair. Bij 84 procent van de organisaties kregen werknemers in december een kerstpakket – in welke vorm dan ook -, becijferde onderzoeksbureau Motivaction onlangs in opdracht van Rendement Uitgeverij. In de bouw geeft zelfs 98 procent van de organisaties een kerstattentie, in de zorgsector is dat 91 procent.

Het ‘traditionele’ pakket met levensmiddelen (41 procent) is het meest in trek. De cadeaubon of keuzekaart (36 procent) staat op nummer twee en een kerstgeschenk, zoals een fles wijn of gadget, met ruime afstand op drie (10 procent).

Bedrijven geven meestal 25 tot 50 euro per kerstpakket uit, slechts bij zes procent van de organisaties mogen werknemers zich verheugen op een kerstpakket van meer dan 100 euro.

Het kerstpakket is flink geëvolueerd door de jaren heen. Sommige bedrijven pakken uit met luxe pakketten van honderden euro’s, andere houden het bij een ‘traditioneel’ pakket met wat hapjes en kleine cadeautjes.

Iphones

Gort: ,,Het hangt heel erg af van de branche. Loterijen staan erom bekend gigantische kerstpakketten weg te geven, soms met elektronische apparaten of iPhones erin, terwijl iemand die voor en stichting werkt niet snel ondankbaar zal zijn bij een bescheiden pakket.”

Sommige bedrijven maken er een heel festijn van. Zo konden medewerkers van de Efteling op een ‘magische manier’ hun kerstpakket in het sprookjespark zelf ophalen. En softwarebedrijf Afas in Leusden creëerde zelf een pretparkachtige sfeer in de parkeergarage, waar de pakketten bij een drive-through werden opgehaald met de bazen als kerstmannen verkleed.

Kijk ons eens

,,Bij bedrijven waar veel geld wordt verdiend gaan alle remmen los”, zegt Gort. ,,Zij maken er een marketingmoment van, om zich te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Het heeft een hoog kijk-ons-eens-gehalte.”

De kerstpakkettenmarkt is misschien een beetje verpest. Terwijl het allemaal niet zo luxe hoeft, zegt Gort. Met persoonlijke aandacht in een pakket krijg je veel meer krediet. ,,Een extra handgeschreven of persoonlijk briefje, waarin je medewerkers bedankt voor een goed jaar, is gratis maar voegt zoveel meer gevoel toe aan een kerstpakket. Het gaat mensen er vaak niet om hoe groot de gift is, maar om persoonlijke waardering.”

Dat is tegelijk een tip aan de twee ziekenhuizen in Amsterdam en Leiden. ,,Als er geen geld is voor een uitgebreider kerstpakket moet je dat gewoon uitleggen”, zegt Gort. ,,Ik zou de managers van die ziekenhuizen alle medewerkers persoonlijk laten opbellen en zeggen dat het niet het beste kerstpakket was, maar dat hun inzet enorm gewaardeerd wordt. Daarmee kunnen ze veel goedmaken.”

BRON BD.nl

Gerelateerde artikelen

Gerelateerd

Volg mij

Schrijf je in

Meer nieuws? Schrijf je in