https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5209784/uitvaartbranche-uitvaartsector-meer-ondernemingen-jongeren

Elke dag bezig zijn met de dood. Daar moet lang niet iedereen aan denken, maar toch kiezen steeds meer mensen voor een baan in de uitvaartbranche. En hoewel de meesten er op latere leeftijd voor kiezen in de branche aan de slag te gaan, zijn er ook jonge mensen die bewust kiezen voor een vak waarbij ze dagelijks met de dood worden geconfronteerd.

Eerst moest de 24-jarige Michiel Adriaanse, medewerker bij uitvaartondernemer Monuta Adrienne Klein, er niets van weten.

“Mijn moeder is al jarenlang werkzaam in de uitvaartbranche. Het leek mij niets om constant bezig te zijn met verdriet”, vertelt hij aan EditieNL. “Maar toen ik stopte met mijn opleiding en een baan nodig had, besloot ik het toch een kans te geven.”

Betekenisvol werk
Michiels hoofdtaak is het verzorgen van overledenen. “Denk aan het kleden van een overleden persoon. Ook zorg ik ervoor dat het lichaam schoon is, of breng ik make-up aan.” Hij heeft nu het gevoel dat hij erg betekenisvol werk doet. “Ik vind het belangrijk om een overleden persoon een waardig afscheid te geven.”

Het aantal ondernemingen in de uitvaartsector groeit. Dit jaar zijn er volgens de Kamer van Koophandel ruim 2700 ondernemingen. In 2016 waren dat er nog bijna 2200.

Ook grote uitvaartondernemingen als Yarden, Monuta en DELA zeggen al jaren een toenemende interesse te zien.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Bernice wil lichaam na haar dood afstaan aan wilde dieren
Guido Poesiat (31), ook werkzaam bij de uitvaartondernemer, had eerst een kantoorbaan. “Maar daar werd ik niet gelukkig van. Ik besefte dat ik iets wilde doen waarin mensen en emoties centraal staan.” Nu is hij uitvaartverzorger, wat inhoudt dat hij alles rondom de uitvaart verzorgt voor de nabestaanden en hen begeleidt.

“In mijn werk kan ik tot steun zijn voor nabestaanden, dat maakt het mooi. En tegenwoordig is er zoveel mogelijk qua uitvaarten, het is echt een mooie uitdaging om een uitvaart te verzorgen die bij een overleden persoon past”, vertelt hij.

Branche aantrekkelijker
Dat we betekenisvol werk willen doen, is iets van deze tijd, zegt arbeidspsycholoog Tosca Gort. “Het is een erg betekenisvol beroep. Vroeger had men de instelling: ik werk omdat ik geld moet verdienen. Tegenwoordig willen veel mensen dat ze met hun baan ook iets voor anderen kunnen betekenen.”

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Je kunt nu een hologram van jezelf laten maken voor je uitvaart
Ook denkt ze dat de uitvaartbranche een stuk aantrekkelijker is geworden. “Vroeger waren uitvaarten altijd hetzelfde. In de kerk of crematorium, volgens bepaalde richtlijnen. Het taboe is er tegenwoordig af”, legt Gort uit.

“Mensen hebben meer wensen over hoe ze willen dat de uitvaart van een geliefde eruit ziet en dat kan tegenwoordig ook allemaal. Er is een passie ontstaan voor een fijne uitvaartbeleving.”